
British Airways są to brytyjskie linie lotnicze jedne z najdłużej istniejących, a zarazem jedne z największych na świecie. Siedziba tych linii lotniczych mieści się w pobliżu lotniska Heathrow w Londynie. Historia brytyjskich linii lotniczych sięga początków lotnictwa cywilnego i powstania w 1919 roku firmy Aircraft Transport and Travel Limited oraz Imperial Airways powstałej w 1924 roku. British Airways powstało w 1973 roku z połączenia państwowych towarzystw lotniczych British Overseas Airways Corporation (BOAC) i British European Airways (BEA).
W roku 1987, za rządów Margaret Thatcher, sprywatyzowano firmę i włączono do obrotu giełdowego w Londynie i Nowym Jorku. Brytyjskie linie lotnicze są członkiem sojuszu Oneworld, do którego należą jeszcze takie linie lotnicze jak: Finnair, Iberia, American Airlines czy Quantas.
W Polsce pierwszy raz samoloty British Airways lądowały już przed II wojną światową. Pierwszy rejsowy lot pasażerski z Polski odbył się 8 kwietnia 1958 roku na trasie Warszawa - Londyn. Od 1998 roku oddział British Airways w Polsce jest również oficjalnym przedstawicielem linii Qantas na terenie kraju. Od sierpnia 2003 roku oba koncerny rozpoczęły sprzedaż biletów na loty łączone (code-share) na trasie Warszawa - Londyn i Londyn - Warszawa.
Z Polski przewoźnik British Airways odbywa bezpośrednie loty:
Od kwietnia 2003 roku British Airways jako pierwsze linie lotnicze w Polsce zniosły zasadę Sunday Rule (konieczność spędzenia najbliższej nocy z soboty na niedzielę w miejscu docelowym) i obniżyły ceny biletów do Londynu. Dało to pasażerom korzystającym z usług linii lotniczej więcej możliwości dowolnego wyboru opcji. British Airways, jako pierwsze linie, wprowadziły program lojalnościowy dla swoich pasażerów. Na dalekich trasach pasażerowie British Airways mają do wyboru cztery klasy podróży: World Traveller (klasa ekonomiczna), World Traveller Plus (klasa ekonomiczna o podwyższonym standardzie), Club World (klasa biznes) i First (pierwsza klasa). W każdej z klas British Airways zapewniają swoim pasażerom najwyższej jakości obsługę i serwis. W Club World i First zainstalowane są fotele, które rozkładają się w wygodne i zupełnie płaskie łóżka. Na każdym lotnisku, które jest obsługiwane przez linie lotnicze British Airways, znajdują się przedstawiciele linii lotniczych, którzy służą podróżnym radą i pomocą oraz negocjujący dla nich specjalne stawki w hotelach na całym świecie.
Na terminalu 1 lotniska Heathrow znajduje się specjalna strefa odpraw tzw. Airways Premium Check-in dla pasażerów podróżujących klasą biznes oraz uczestników programów lojalnościowych posiadających srebrne i złote karty Executive Club. Strefa ta zmniejsza do minimum czas i formalności związane z odprawą. Linie lotnicze British Airways wprowadziły również samoobsługowe stanowiska do odprawy oraz e-udogodnienia, dzięki czemu pasażerowie mają dostęp on-line do zrobionych przez siebie rezerwacji oraz możliwość wyboru miejsca i menu.
W poczekalniach biznesowych linie, we współpracy z British Telecom, wprowadziły bezprzewodowy, szerokopasmowy dostęp do internetu.
Flota przewoźnika składa się z ponad 310 samolotów typu Airbus 321, A320, A319, Boeing 747-400 oraz Boeing 777 obsługujących dalekie rejsy. Dziś British Airways to jeden z największych światowych przewoźników obsługujący blisko 36 milionów pasażerów rocznie.
Pojemniki z płynami i podobnymi produktami mogą mieć pojemność do 100 ml (na trasie do USA i Kanady obowiązuje pojemność do 90 ml.)
Wszystkie pojedyncze pojemniki muszą być transportowane razem w jednej przeźroczystej, zamykanej torebce plastikowej (np. zaciskane torebki plastikowe tzw. "zipy") o maksymalnej pojemności jednego litra i o wymiarach 20 cm x 20 cm (8ins x 8ins)
Na jedną osobę może przypadać maksymalnie jedna torebka.
Torebkę należy okazać oddzielnie w trakcie kontroli bezpieczeństwa.
Lekarstwa i żywność specjalnego przeznaczenia (np. pożywienie dla niemowląt), które w trakcie rejsu są potrzebne na pokładzie samolotu, nie muszą być transportowane w plastikowej torebce. Artykuły te muszą jednak także zostać okazane w trakcie kontroli bezpieczeństwa.
Jeśli jest wystarczająco dużo miejsca, składane wózki inwalidzkie i sprzęt umożliwiający poruszanie się można przewozić w kabinie samolotu. Jeśli w kabinie jest za mało miejsca, wózek będzie transportowany w luku bagażowym.
W ramach dodatkowego limitu bagażu nadawanego można przewozić bezpłatnie jedno lub dwa urządzenia umożliwiające poruszanie się, np. wózki inwalidzkie.
O ile to możliwe, pasażer może pozostać na własnym wózku inwalidzkim/innym sprzęcie umożliwiającym poruszanie się w drodze do i z samolotu. W razie potrzeby pasażer zostanie przetransportowany na swoje miejsce w samolocie na innym wózku inwalidzkim.
Na lotniskach, na których nie jest możliwe przejście z wózkiem inwalidzkim/innym sprzętem umożliwiającym poruszanie się, konieczne może być przyjęcie go przy odprawie i zwrócenie pasażerowi w hali bagażowej na lotnisku docelowym. W takim przypadku British Airways zapewnia transport z punktu odprawy do samolotu oraz, po przybyciu na miejsce, z samolotu do hali bagażowej lotniska docelowego za pomocą innego wózka inwalidzkiego, lub innego pojazdu.
W przypadku wózków inwalidzkich/sprzętu umożliwiającego poruszanie się z akumulatorami suchoładowanymi lub nie grożącymi wyciekiem (zawierającymi żel)
Należy chronić wózek inwalidzki/sprzęt umożliwiający poruszanie się przed niezamierzoną obsługą, tzn. pasażer musi wyjąć kluczyk, wyłączyć przy użyciu joysticka, wyłączyć przy użyciu wyłącznika lub przycisków. Jeśli jest to niemożliwe, konieczne jest odłączenie akumulatora i zabezpieczenie go przed zwarciami poprzez zaizolowanie jego biegunów.
W przypadku wózków inwalidzkich/sprzętu umożliwiającego poruszanie się z akumulatorami z ciekłym elektrolitem (grożącym wyciekiem)
Należy pamiętać, że nie jest dozwolone przewożenie akumulatorów z ciekłym elektrolitem przeznaczonych do celów innych niż zasilanie wózków inwalidzkich.
podnieść się
dotrzeć do wyjścia awaryjnego bez pomocy
komunikować się z załogą w kwestiach bezpieczeństwa
odpiąć pasa bezpieczeństwa
chwycić i założyć kamizelki ratunkowej
założyć maski tlenowejZałoga British Airways nie może pomagać pasażerowi przy aparaturze oddechowej, jedzeniu, zażywaniu leków ani wizytach w toalecie. Może jednak pomagać pasażerowi w przemieszczaniu się do i z toalety, jeśli na pokładzie jest dostępny wózek inwalidzki. Brytyjskie linie lotnicze dbając o swoim niepełnosprawnych pasażerów wprowadziły na pokładzie samolotu następujące udogodnienia:
Wózki inwalidzkie są dostępne na pokładzie podczas wszystkich lotów trwających ponad 5 godzin.
Dostosowane toalety z poręczami w samolotach Boeing 747. W samolotach obsługujących loty trwające mniej niż 5 godzin nie ma dostosowanych toalet ani wózków inwalidzkich.
Kilka miejsc z podnoszonymi podłokietnikami w celu zapewnienia łatwiejszego dostępu.
Odprowadzenie do samolotu i odebranie z samolotu.
Indywidualne instrukcje bezpieczeństwa i pomoc w czasie lotu.
Na niektórych lotach dostępne są karty w języku Braille'a, a pasażerom niedowidzącym i niewidomym zapewniana jest pomoc.
British Airways oferują pomoc pasażerom niedosłyszącym/niesłyszącym która obejmuje:
dzieci podróżujących na trasach wymagających przesiadki pomiędzy lotniskami London Heathrow i London Gatwick
dzieci na trasach wymagających przesiadki w nocy lub przerwy w podroży trwającej więcej niż sześć godzin, chyba że rodzice zapewnią dziecku opiekę w punkcie transferowym. Zanim dziecko zostanie przyjęte na pierwszy lot, należy podać pełne dane kontaktowe.
dzieci podróżujących z listy rezerwowej.Usługę Skyflyer Solo można zamówić tylko w biurze British Airways lub w biurze podróży zajmującym się sprzedażą biletów lotniczych.
Ograniczenia usługi Skyflyer Solo w przypadku niektórych lotów. W przypadkach gdy w danym samolocie występuje duża liczba samotnie podróżujących dzieci linie British Airways zapewniają osobę towarzyszącą. Z powodu długiego okresu oczekiwania na wydanie wizy dla osób towarzyszących na trasach do Algierii, Libii, Arabii Saudyjskiej i Rosji linie British Airways mogą oferować jedynie ograniczoną liczbę rezerwacji dla dzieci podróżujących samotnie na tych trasach.
wiek i datę urodzenia dziecka
języki, którymi posługuje się dziecko, jeśli nie mówi po angielsku
czy dziecko ma alergie lub dodatkowe potrzeby
nazwisko/adres i numer telefonu osoby, która przekazuje dziecko pod opiekę przewoźnika, i nazwisko/adres i numer telefonu osoby, która odbiera dziecko w miejscu docelowym. Ewentualnie nazwę linii lotniczych, którym dziecko ma być przekazane w ramach transferu
kontaktowy numer telefonu, pod którym podani rodzice/opiekunowie są zawsze dostępni zarówno w przypadku lotniska wylotu jak i przylotu. Jest to szczególnie istotne w przypadku wystąpienia zakłóceń w ruchu lotniczym. Przez całą podróż dzieckiem będzie się zajmował pracownik linii lotniczej aż do momentu odebrania dziecka przez wyznaczoną dorosłą osobę na lotnisku docelowym lub ewentualnie przez pracownika innych linii lotniczych w przypadku transferu. Osoba odbierająca dziecko na lotnisku jest zobowiązania do okazania dokumentu tożsamości ze zdjęciem.![]() | Zapoznaj się ze wszystkimi warunkami przewozu na stronie British Airways |